perjantai 5. joulukuuta 2014


Jotta voi tehdä muutoksia, muutoksesta täytyy päättää itse


Asiakkaisiin tulee suhtautua myönteisesti, sillä voimavara muutokseen on asiakkaassa. Ensin täytyy kuitenkin suhtautua myönteisesti itseensä. Kun minä voin saavuttaa tuloksia ja olen hyvä, voi asiakaskin saavuttaa tuloksensa. Muistamme usein kannustaa asiakkaita, kun he saavuttavat pienenkin tuloksen. Pitäisi yhtä lailla muistaa katsoa tyytyväisenä itse saavuttamaansa, pientäkin, tulosta.

Muutoskulttuurista virtauskulttuuriin siirtyminen tarkoittaa, että ei enää ajatella, että nyt on käynnissä muutos. Silloinhan ajattelu pääsee jämähtämään muutokseen. Täytyy vain katsoa eteenpäin tulevaisuutta kohti, jolloin muutoksessa oleminen unohtuu.

Meidän ei pidä antaa omia voimavarojamme asiakkaalle, vaan kun olemme yhdessä hänen kanssaan vuorovaikutuksen kentässä, hän löytää voimavaran itsestään. Asiakashyöty ei ole sitä, että teemme asiakkaan puolesta jotakin. Asiakashyöty on sitä, että asiakas itse tekee valinnat ja muuttaa itseään. Toisin tekemiseen tarvitsee aina virtaa, ja paras virta on tunne. Asiakas hyötyy siis parhaiten, kun hän saa tunteen, että hän itse hallitsee elämäänsä. Yksi tärkeimmistä asiakaslähtöisyyden kulmakivistä on siis tarjota asiakkaalle mahdollisuus päättää itse ja tehdä valintoja.

Anne Kaattari, Kristiina Okkonen, Soili Kortetjärvi, Marja-Liisa Junes, Riitta Muhonen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.