Jotta voi tehdä muutoksia, muutoksesta täytyy päättää itse
Asiakkaisiin tulee suhtautua myönteisesti, sillä voimavara
muutokseen on asiakkaassa. Ensin täytyy kuitenkin suhtautua myönteisesti
itseensä. Kun minä voin saavuttaa tuloksia ja olen hyvä, voi asiakaskin
saavuttaa tuloksensa. Muistamme usein kannustaa asiakkaita, kun he saavuttavat pienenkin
tuloksen. Pitäisi yhtä lailla muistaa katsoa tyytyväisenä itse saavuttamaansa,
pientäkin, tulosta.
Muutoskulttuurista virtauskulttuuriin siirtyminen
tarkoittaa, että ei enää ajatella, että nyt on käynnissä muutos. Silloinhan
ajattelu pääsee jämähtämään muutokseen. Täytyy vain katsoa eteenpäin
tulevaisuutta kohti, jolloin muutoksessa oleminen unohtuu.
Meidän ei pidä antaa omia voimavarojamme asiakkaalle, vaan
kun olemme yhdessä hänen kanssaan vuorovaikutuksen kentässä, hän löytää
voimavaran itsestään. Asiakashyöty ei ole sitä, että teemme asiakkaan puolesta
jotakin. Asiakashyöty on sitä, että asiakas itse tekee valinnat ja muuttaa
itseään. Toisin tekemiseen tarvitsee aina virtaa, ja paras virta on tunne.
Asiakas hyötyy siis parhaiten, kun hän saa tunteen, että hän itse hallitsee
elämäänsä. Yksi tärkeimmistä asiakaslähtöisyyden kulmakivistä on siis tarjota
asiakkaalle mahdollisuus päättää itse ja tehdä valintoja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.